Færger i Danmark

Færger i Danmark

Færger i Danmark
Danmark består af 406 registrerede øer og har en lang kystlinje på 7.314 km. Derfor er færgefart en naturlig del af hele landets historie. På grund af de mange sunde og bælter var det en nødvendighed, for at riget kunne hænge sammen, at der var en effektiv færgefart. Ved de vigtigste færgesteder - Lillebælt, Storebælt og Øresund har der eksisteret færgefart siden Vikingetiden. Færgerne var små sejlskibe og, ved de helt små færgesteder, åbne robåde. Det var oftest en enkelt færgemand der havde retten til sejllads. I starten af 1900-tallet kunne man stadig opleve opleve åbne både, som blev roet eller trukket over smalle sunde og fjorde. I 1819 kom det første dampskib til landet, og nu kunne der sejles med faste afgangs- og ankomsttider. I de følgende år blev Danmark støt og roligt bundet sammen af dampskibsruter på kryds og tværs. På to timer kunne man nu komme over Storebælt, også i modvind.

Damplokomotiver og dampskibsfærger
Jernbanen og damplokomotivet gik midt i 1800-tallet sin sejsgang over hele Europa. Transport med tog var nem, billig og varerne kom frem til tiden. Men ved færgerne var det et problem, at der med håndkraft måtte lodses og lastes fra skib til tog, når skibene lagde til. Løsningen kom fra Skotland. Her havde man siden 1850 brugt jernbanedampfærger til at fragte jernbanevogne og fra 1872 binder jernbanefærgerne Danmark sammen. Bilerne udfordrede DSBs monopol på transport over land - og den driftsikre dieselmotor gjorde det muligt for selv den mindste ø at kunne få sin egen færge. Dampfærgerne blev ved med at sejle, i et enkelte tilfælde helt frem til 1970, men alle nybyggede færger blev fra 1925 drevet af dieselmotorer. De sidste overfarter med færgemand og robåd forsvandt. I 30erne byggedes flere og flere rigtige bilfærger - efter bilisternes behov. Men 1930erne var også brobyggeriets årti og derfor forsvandt en lang række af overfarterne.

En epoke slutter
I 1986 blev det vedtaget at bygge en bro over Storebælt. Og mens planerne om Storebæltsbroen blev omsat i stål og beton, sejlede færgerne videre. Mellem 11 og 14 færger hver eneste dag. Efterhånden stod broen klar. Den 14. juni 1998 begyndte bilerne at rulle over broen. Omkring klokken 1 om natten ankom den sidste Storebæltsfærge til Korsør. Siden 1883 havde der sejlet færger i fast drift over Storebælt - men efter næsten 125 år var det slut.

Der er fortsat færger i Danmark. Man kan stadig sejle over Kattegat, komme hurtigere fra Sjælland til Tyskland end via Storebæltsbroen, og for mange øer er færgen stadig livsnerven til fastlandet. Men færgerne er ikke længere en forudsætning for at Danmark hænger sammen. Og fra at have været et ørige afhængig af søfart, lige fra Danmarks opståen i vikingetiden er Danmark nu et sammenhængende land - som så mange andre. En epoke på over 1000 år er forbi.

Hvis turen gennem Danmark alligevel bliver for lang, er der rig mulighed for at finde en masse dejlige overnatningssteder med hytter, værelser, Bed and Breakfast, ferielejligheder her på portalen.  

Gps: 55.322673, 10.999640

 
 
 
 
Kontakt til Bed and Breakfastguide Danmark: lone@frostreklame.dk
Udgiver: Bed and Breakfast Guide ApS
Åløkkegården - Åløkkevej 60
5800 Nyborg
CVR 41516232
Bankforbindelse: Fynske Bank, Nyborg